duminică, 17 februarie 2013

Colesterolul - prieten sau inamic?

Colesterolul poate fi si prieten si dusman, depinde de noi cum il folosim. Desi grasimile sunt asociate cu obezitatea, boli cardio-vasculare, imbatranire precoce, boli degenerative, trebuie sa facem deosebire intre grasimile bune si cele rele.

Grasimile (lipidele) sunt considerate in general principii nutritive daunatoare organismului, fiind asociate cu ateroscleroza, obezitate, boli cardio-vasculare; este vorba despre grasimile saturate, care sunt solide si au provenienta animala in general (carne grasa, slanina, produse lactate integrale, etc), dar si origine vegetala (unt de arahide, de cocos); ele sunt periculoase deoarece stimulează organismul să producă mai mult colesterol rau.
Sa nu uitam de grasimile hidrogenate (de tipul margarinei) care sunt periculoase pt organism.
O alta sursa de formare de grasimi o reprezinta dulciurile (excesul e transformat in grasime-trigliceride- si depozitat sub forma de rezerva la nivelul tesutului adipos)-de evitat zaharul alb rafinat, faina alba, produsele de patiserie, cofetarie, bauturile racoritoare din comert, alcoolul; fumatul are un rol negativ important, cu cresterea incidentei placilor de aterom depuse pe vase.
Exista insa si alt tip de grasimi-mono si polinesaturate, care sunt lichide si au origine animala (pestele si uleiul de peste) sau vegetala (uleiuri vegetale presate la rece, fructe oleaginoase-arahide, nuci, migdale, seminte) - acestea au efecte benefice asupra organismului .
Colesterolul face parte din grupa grasimilor (lipidelor simple) absolute indispensabile organismului, avand multiple functii:
  • intra in structura membranelor celulare;
  • este necesar pentru sinteza si transportul vitaminelor liposolubile (A, D, E ,K);
  • participa la sinteza unor hormoni (estrogen, testosteron);
  • ajuta la formarea acizilor biliari, cu rol de emusionare si digestie a grasimilor.
Colesterolul sanguin provine din doua surse; exogena (este introdus in organism prin alimente de origine animala sau vegetala) si endogena (sinteza hepatica).
 Colesterolul circula in sange legat de lipoproteine sub forma de LDL (transporta colesterolul din ficat catre tesuri) - excesul se depune pe peretii vaselor si produce ateroscleroza - si HDL (readuc excesul de colesterol din celule la nivel hepatic pentru a fi eliminat), care curata arterele de placile de aterom, cu cat sunt mai crescute cu atat ofera o mai buna protectie cardiovasculara.

Statisticile recente au dezvaluit lucruri ingrijoratoare: peste 30% dintre romani (inclusiv tinerii sub 30 de ani) prezinta valori crescute ale colesterolului. Cauza principala ? Alimentatia nesanatoasa, alimente procesate, tip fast-food, exces de grasimi saturate, produse de patiserie,  dulcuri rafinate, bauturi din comert.


Valorile normale ale colesterolului se situeaza in general sub 200 mg%. Cresterea valorilor sanguine ale acestuia (si in special a LDL cu scaderea HDL) se asociaza cu ateroscleroza, hipertensiune arteriala, hiperglicemie, obezitate, boli cardiovasculare, afectiuni degenerative neurologice, imbatranire prematura.
 Persoanele ce au hipercolesterolemie trebuie sa adopte o alimentatie sanatos: se elimina mancarea tip fast-fod, carne grasa si organe, mezelurile, dressing-urile pt salate, chipsurile, produsele de patiserie si dulciurile din comert, lactatele grase, branza topita, slanina, ouale provenind de la gaini crescute in baterii, smantana, alimente prajite, alimente ce contin aditivi sintetitici, bauturile dulci din comert, alcoolul; se reduce consumul de carne rosie, unt; se interzice prajitul alimentelor in ulei, untura, unt; se consuma lapte si produse lactate degresate, multe legume si fructe proaspte, uleiuri vegetale presate la rece, fructe oleaginoase si seminte (nesarate si neprajite), peste gras (somon, macrou, hering, etc)


STIL DE VIATA SANATOS PENTRU PREVENIREA CRESTERII VALORILOR COLESTEROLULUI SANGUIN si APARITIA BOLILOR CARDIOVASCULARE
  • alimente: pestele gras, fructe oleaginoase crude (nuci, alune de padure, migdale, caju, fistic), seminte de in, de susan, de dovleac, de  floarea soarelui (nesaratee si neprajite), uleiul presat la rece (de masline, in, canepa, samburi de struguri), fructe uscate (stafide, prune, smochine), cereale integrale (fulgi de ovaz, quinoa, hrisca), leguminoase (fasole, linte, năut, mazăre), mere, avocado, lamai, legume cu frunze verzi (spanac, stevie, broccoli, varza), ciocolata neagră cu peste 70% cacao (moderat);
  • hidratare corespunzatoare (minim 1,5-2 l/zi) cu apa plata, ceai;
  • combaterea sedentarismului - mers zilnic pe jos in ritm alert, exercitii fizice la sala de 3 ori/saptamana, inot, jogging, mersul pe bicicleta;
  • limitarea efectelor nocive ale stressului asupra organismului, respectarea orelor de odihna;
  • sedinte de reflexoterapie;
  • sedinte de acupunctura ;
Exista o multime de produse naturiste ce contin extracte din plante ce au efect de normalizare a valorilor colesterolului sanguin (scaderea celui rau si cresterea celui bun) si a trigliceridelor; in aceasta categorie intra extractele de afin, aloe, anghinare, catina, ganoderma, ghimbir, ginseng, mesteacan, noni, paducel, rozmarin, frunze de maslin, extract din drojdie de orez rosu.

Gemoterapia este deosebit de benefica, in special la tineri; se administreaza extract din mladite de maslin, mladite de rozmarin, muguri de frasin, seva de mesteacan, in cure periodice recomandate de un medic apifitoterapeut.

Ceaiul verde, alb, negru (2-3 cani/zi) sunt deosebit de utile, ne hidrateaza, ne detoxifica, regleaza valorile colesterolului si glicemiei, fluidifica sangele, normalizeaza tensiunea arteriala; la fel si usturoiul, mancat ca atare sau sub forma de tinctura sau capsule.
Nu uitati de extractul din samburi de struguri, folosit ca ulei de masa presat la rece (2 linguri/zi, adaugat in salate) sau concentrat, 3-5 picaturi de 2-3 ori/zi.
Capsulele ce contin omega 3, 6, 9 (extract din ulei de peste, ulei de in, de canepa, de susan) ajuta la normalizarea valorilor tensiunii arteriale si a colesterolemiei.   


In ultima vreme exista o tendinta a medicinei spre scaderea excesiva a valorilor colesterolului printr-o medicatie alopata cu statine; aceasta atitudine ar trebui poate limitata pentru persoanele cu valori crescute ale colesterolului si trigliceridelor ce asociaza risc major de boala cardiovasculara. Nu ar trebui sa administram in exces aceasta medicatie (care nu este lipsita de riscuri si efecte adverse) la persoanele tinere, la care o simpla modificare a stilului de viata, a alimentatiei combinata cu miscare si exercitiu fizic are efecte spectaculoase cu diminuarea rapida a valorilor lipidelor sanguine, chiar in absenta oricarei medicatii !  
Dr Ruxandra Constantina 
Medic specialist medicina familie
apifitoterapie, gemoterapie, biorezonanta, iridologie, reflexoterapie

Tel 0734 410 417

Sursa foto: aici

  1. >> Profesorul Philippe Even, director al prestigiosului Institut Necker, din Franţa, şi co-autor al unui volum de 900 de pagini, „Ghidul celor 4.000 de medicamente inutile sau periculoase", susţine că înlăturarea unor astfel de medicamente de pe listele subvenţionate de stat ar realiza economii de zeci de miliarde de euro pe an, dar, mai ales, ar evita circa 20.000 decese legate de medicaţie. Lista neagră, care cuprinde 58 de medicamente periculoase, include antiinflamatoarele, medicamentele care tratează bolile cardiace, diabetul, osteoporoza, crampele musculare sau dependenţa de nicotină, dar şi contraceptivele, iar printre cele considerate complet inutile au fost menţionate statinele, luate pe scară largă pentru scăderea colesterolului.<< Sursa: http://monitorfg.ro/index.php?option=com_content&view=article&id=8435%3Amitul-colesterolul-cea-mai-mare-inelciune&Itemid=60
    Sunt și alte multe articole care arată cât de mare e minciuna privind nivelul normal și periculozitatea colesterolului. Vezi aici: https://www.google.ro/search?sourceid=chrome-psyapi2&ion=1&espv=2&ie=UTF-8&q=mitul%20colesterolului&oq=mitul%20colest&rlz=1C1CHWA_enRO603RO603&aqs=chrome.1.69i57j0.7317j0j7

    RăspundețiȘtergere

Adaugare comentariu

Tasteaza cuvantul cheie dorit si apasa ENTER